Vše, co potřebuješ vědět o nootropikách: Co jsou, jak účinkují, vysvětlení celého žargonu, a jak si najdeš to správné nootropikum právě pro tebe.

1. Co jsou nootropika?

a. Krátká odpověď

Nootropika jsou syntetické sloučeniny, které podporují kognitivní schopnosti zdravých jedinců. Ve své základní formě jsou to jen prášky, my je však prodáváme ve formě tabletek / kapslí. Nootropika nejsou léky: léky tě uzdraví když si nemocný, avšak nootropika ti zlepší stav když si zdravý.

Nakolik je každá nootropická sloučenina jiná stejně jako mozek každého z nás, jednotlivci mohou užívat různé nootropika pro různé účely. Nejčastěji vyhledávanými účinky jsou zlepšené kognitivní schopnosti, motivace a koncentrace.

b. Dlouhá odpověď

Termín “nootropika” je relativně nový, tento název byl vymyšlen v roce 1972 rumunským chemikem Cornelio Giurgeaom, který ním popisoval látky, které mohly “pohnout myslí” (z řeckého nous trepein). Neexistuje žádná forma obecně uznávaného kritéria, které by látky kvalifikovalo jako nootropika, avšak původní definice Dr. Giurgea panuje dodnes. Tvrdil, že každá látka zvaná nootropikum musí:

  • Podporovat paměť a schopnost učit se
  • Pomáhat mozku fungovat za zhoršených podmínek
  • Chránit mozek před škodlivým chemickým poškozením
  • Zlepšovat fungování nervových zakončení
  • Nezpůsobí žádné tlumící, stimulující nebo intoxikační příznaky

Běžně se na internetu používá termín “nootropikum” na jakoukoli látku, která je schopna bezpečně přinést její uživateli kognitivní benefity, přičemž tyto “benefity” mohou mít různý význam.

Například takový Fenibut se často používá jako posilovač socializace a extrovertního vystupování, zatímco Tianeptin se často používá kvůli svým náladu zlepšujícím a stres odbourávající účinkem.

Obecně platí, že látka se může nazývat nootropikum, pokud uživateli poskytuje větší kontrolu nad jeho neurochémiou, která má vliv na jeho chování.

Obecně platí, že látka se může nazývat nootropikum, pokud uživateli poskytuje větší kontrolu nad jeho neurochémiou, která má vliv na jeho chování. Z tohoto pohledu se melatonin také kvalifikuje jako nootropikum, protože má schopnost regulovat spánkový cyklus.

Ideologicky jsou nootropika oslavované díky jejich schopnosti dovolit jednotlivcům získat více kontroly nad chemií svého mozku a tím pádem nad svým psychickým rozpoložením. Během lidské historie byla chemie mozku – neurochemie do značné míry nedostupná, a tím pádem se nedala ani zlepšovat. Byli jsme vězni naší vlastní biologie. Nootropika jsou našimi prvními krůčky na cestě za absolutní mocí nad naší náladou a intelektem na chemické úrovni.

2. Proč lidé užívají nootropika

Nootropika poskytují uživateli větší kontrolu nad svým rozpoložením, náladami a kognitivními schopnostmi. Stejně jako tě ráno nakopne káva, se dají nootropika použít pro širokou škálu benefitů.

Užitečné pro svou schopnost zlepšit produktivitu a motivaci, nootropika poskytují obrovskou výhodu při plnění základních každodenních úkolů. Jsou ideální na vysoce zátěžovou kognitivní práci jako například učení, psaní esejů nebo testů.

Navíc, někteří uživatelé užívají nootropika pro jejich schopnost zlepšit společenskou zdatnost, včetně zlepšení sebevědomí, extrovertního vystupování a komunikativnosti. Ideální na přednášení řeči před masou lidí, prezentace a párty.

Nootropika začaly být nedávno začleňovány do předtréninkových mixů aby zajistily, že cvičení bude dodrženo se železnou vůlí. Pokud tvá motivace potřebuje nakopnout, nootropika ti mohou pomoci.

Některé nootropika také poskytují neurální ochranu, podporují zdraví mozku a stimulují tvorbu nových neuronů. Udržují a podporují motor tvé produktivity a kreativity.

Nootropika mohou zlepšit psychický blahobyt, jednajícími jako pomůcka proti úzkosti, antidepresivum nebo zlepšovač nálady. Pokud potřebuješ zdravé zlepšení nálady, nootropika jsou to, co potřebuješ.

Více informací o specifických nootropikach najdeš níže.

a. Produktivita a studium

Motivace a koncentrace mohou často kolísat. A i když nootropika nikdy nenahradí disciplinovanou pracovní morálku, mohou ti poskytnout značnou podporu při plnění kritických úkolů a pomohou ti jejich splnit řádně a včas.

Na dlouhotrvající kognitivní úsilí a soustředěnost, například učení se, prověrky, eseje, psaní príručok ke nootropikam a jiné čas beroucí a psychicky vyčerpávající úkoly, jsou ideální dlouho účinkující nootropika například Modafinil, Piracetam či Fenylpiracetam.

síla těchto nootropik je tak velká, až ji jeden novinář označil za formu podvádění a podle jeho slov by měly být zakázány.

Tyto nootropika prokazatelně vykazují příznaky jako zlepšení schopnosti učit se, paměti, řešení problémů, koncentrace, motivace a obecného uvažování. Tyto příznaky si opravdu všimneš: rušivé faktory zmizí, dotěrné myšlenky se zdají být utišené, práce se zdá být lepší odměněna a méně náročná. Ve skutečnosti je síla těchto nootropik tak velká, až ji jeden novinář označil za formu podvádění a podle jeho slov by měly být zakázány.

Při krátkodobé intenzivní mentální zátěži pod nátlakem, například zkoušky nebo přednášení před davem, mohou nootropika poskytnout kontrolovaný vrchol udržení psychického výkonu.

Krátce působící a velmi silné nootropika jako např. Aniracetam a Noopept mohou poskytnout přesně co potřebuješ. Odstraní vše rušivé a podpoří tvé kognitivní procesy, zlepšujícími tvůj psychický výkon při většině kritických úkolů.

b. Socializace

Pro některé lidi může být socializace velmi zatěžující aktivitou, dokonce i když je příjemná. Je to v pořádku, některý lidé jsou přirozeně méně extrovertní. Paradox toho, že chceme dělat něco, co nás vyčerpává však může být frustrující.

Pro jiné problémem není vyčerpání, ale spíše jsou nakaženi úzkostí. Pro ně jsou pochybování o sobě samém a nízké sebevědomí mamutími překážkami při potkávání nových lidí a dokonce i starých přátel. Někteří zase mají problém komunikovat efektivně a precizně, obzvláště když se převyprávění vlastních myšlenek zdá jako zátěž.

Pro každý z těchto případů však máme dobré zprávy! Nootropika vědí pomoci. Pokud se správně užijí, jsou mocným nástrojem při zlepšování společenských schopností, nejlepší, pokud jsou zahrnuty jako součást strategie na zdokonalení.

[Nootropika] jsou mocným nástrojem při zlepšování společenských schopností, nejlepší, pokud jsou zahrnuty jako součást strategie na zdokonalení.

Pro zlepšení extrovertního chování a více energie to společensky zatěžujících situací se nejčastěji používá Fenibut. Ten je oslavován pro svou schopnost zlepšovat společenské chování, která vytváří uklidňující a stabilizující efekt. Účinky se projevují jemně, není u nich žádný “šum” jako u alkoholu nebo jiných tradičních “posílené”, které se využívají v takovém případě. Komunikace s lidmi se zdá být méně zatěžující a častokrát se stane, že si společnost lidí dokonce užiješ.

Nejlepší pomocí při záchvatech paniky a úzkosti je vždy prevence a péče o své duševní zdraví – viz Blahobyt níže. Pokud se tyto nootropika berou vedle psychickém tréninku – terapii, mohou být dobrým řešením při problémech s nízkým sebevědomím a úzkostnými stavy. Přirozeně se vyskytující v čaji, L-Theanin je velmi výkonným doplňkem při pohodlném odpočinku od stresu, úzkosti. Ve své koncentrované a od kofeinu oddělené formě poskytuje jemné uklidnění, které vyhladí ostré hrany úzkosti.

Lépe a přesněji řečeno, Aniracetam a Fenylpiracetam vykazují známky zlepšení verbálních zdatnosti jako část svých mysl podporujících účinků. Komunikace se stává lehčí a přesnější slovy, která se hledají mnohem jednodušší a popisují to, co mají. To ti může poskytnout nevídanou jazykovou výhodu, která se sejde při všech možných formách veřejné komunikace, ať už při veřejném styku, na párty, promluvě na pódiu nebo při pachtění se s papíry.

c. Cvičení a zdraví

Ačkoliv nootropika nejsou léky, poskytují široké spektrum zdravotních výhod. To, že nakopnou tvou motivaci nemá výhody pouze při úkolech pro tvou mysl, ale i při fyzické námaze, nakolik cvičení je také poháněné silou vůle. Pokud potřebuješ odběhnout nějaký ten kilometr navíc, nebo dokončit tu poslední sérii, nootropika ti garantují řádné zlepšení tvého výkonu.

To, že nakopnou tvou motivaci nemá výhody pouze při úkolech pro tvou mysl, ale i při fyzické námaze, nakolik cvičení je také poháněné silou vůle.

Aby toho nebylo málo, nootropika vykazují účinky, které podporují zdraví tvého mozku: hodně nootropik bylo původně syntetizovaných jako léky proti Alzheimer, demenci a jiných degenerativních poruch. Jako celek, mají ochranné a regenerační účinky na nervovou soustavu, čímž chrání mozek a udržují tvé neurony zdravé.

Při cvičení a dosažení plného soustředění potřebného na udržení si výkonu, Fenylpiracetam je ideální predtréningovkou. Tento silný racetam podporuje kondičku a rovněž fyzickou odolnost – množství profesionálních atletů má zakázáno brát tyto látky, když se účastní různých soutěží.

Nedávno si popularitu získal také Noopept, díky své schopnosti zesílit trénink maximalizací síly a odolnosti vůle, což ti umožní namotivovat se ještě více řícením těchto psychických bariér.

Co se týče zdraví mozku, nootropické sloučeniny mají určité ochranné vlastnosti. Široké spektrum výhod bylo připsaných Cilicolínu (Cholin CDP). Tato vylepšená forma Cholinu má blahodárné účinky na neuroplasticity, neurogenezi a celkovou “pružnost” mozku. Aby toho nebylo málo, skvěle doplňuje další kognitivní posilovače – pro více informací viz Kombinace.

d. Blahobyt

Zatímco péče o své duševní zdraví je nejdůležitější, někdy se ti může sejít i zvýšená kontrola nad chemií svého mozku. Nootropika nejsou antidepresiva a nejsou ani náhradou správné duševní péče. Pokud se však správně používají, mohou poskytnout široké spektrum nástrojů pro nakopnutí duševního štěstí a zlepšení kvality života.

Pravidelný spánkový cyklus je kriticky důležitý při udržování zdravé rovnováhy při práci, a tu mohou pomoci nootropika. Zatímco zvýšená koncentrace a soustředění jsou nápomocné, zlepšení každodenní nálady je přesně to, co potřebuješ. A pro ostatní – stres a úzkost jsou rušivými elementy při koncentraci a jednoduché řešení se hledá těžko. Na každý z těchto problémů jsou dobrým řešením nootropické sloučeniny, které ti umožní převzít kontrolu nad svým mozkem (a tím pádem i nad svým životem!).

Nootropika … nejsou náhradou správné duševní péče. Pokud se však správně používají, mohou poskytnout široké spektrum nástrojů pro nakopnutí duševního štěstí a zlepšení kvality života.

Melatonin je výborný na spánek, který je klíčovým předpokladem duševního blahobytu. Syntetická verze přirozeného neuropřenašeče, melatonin, vytváří pocity ospalosti, které vyústí do kvalitního a revitalizující spánku. Ačkoli melatonin nebývá vždy považován za nootropikum, jeho schopnost umožnit jeho uživatelům rozhodnout kdy přesně si přejí spát mu vysloužila místo v této příručce. Melatonin je ideální na restart a regulaci spánkových cyklů, ať už jde o tzv. jet lag nebo jen poškození spánkového cyklu v důsledku špatné životosprávy.

Na přímější ovlivnění nálady tady je Tianeptin, který se prokázal jako překvapivě efektivní. Jemně a krátkodobě zlepší náladu, což může posloužit jako motivace a palivo pro vaši mysl při dalších povinnostech. Aby toho nebylo málo, pokud se Tianeptin bere dlouhodobě ve standardních dávkách, jeho uživatelé vykazují dlouhodobé zlepšení všeobecného duševního blahobytu, srovnatelné s efektivitou selektivních inhibitorů zpětného vychytávání serotoninu (SSRI). Tianeptin však funguje na trošku jiném principu. Tianeptin je přesně to, co potřebuješ pokud tě paralyzuje špatná nálada.

Se stresem a úzkostí ti pomůže L-Theanin. Díky svým známým zklidňujícím účinkem ti pomůže dostat opět vše pod kontrolu. Pokud máš pocit, že tvá hlava je zaplněna dotěrnými myšlenkami nebo znepokojivými obavami, pomůže ti vyčistit mysl a vytvoří středně dlouho trvající efekt uklidněné mysli. Ve spojení s vhodnými psychickými cvičeními ti pomůže vyhladit všechny stresy z propracovanosti a rušivé elementy, které ti kradou pozornost.

3. Pochopení základů

Cílem při braní nootropik je prostě zisk určitých kognitivních efektů. Je důležité vědět, jak (a jak často) brát nootropika abys docílil žádaný výsledek.

Jedna z největších chyb, které se dopouštějí nový uživatelé nootropik je, že si myslí, že užívání více látek najednou je vždy dobré… Klíčem k úspěchu je najít si optimální dávku.

Chemie tvého mozku a určité chemické látky spolu interagují různými komplexními způsoby, tj stejná látka přijata v různých dávkách nebo různých časech může vést ke různým výsledným efektem.

Aby si získal dobrý přehled nejdůležitějších hledisek, seznámí se s těmito nejčastěji používanými termíny:

a. Množství

Jedna z největších chyb, které se dopouštějí nový uživatelé nootropik je, že si myslí, že užívání více látek najednou je vždy dobré. Skutečnost je však taková, že při vysokých dávkách mohou vedlejší efekty převýšit očekávané benefity. Každopádně, každý z nás je jiný, a tím pádem třeba každému jinou dávku. U velmi malých dávkách se může stát, že se neprojeví žádný efekt. Klíčem k úspěchu je najít si optimální dávku, která ti bude vyhovovat.

b. Frekvence

Nootropika účinkují jen určitý čas, takže se může někdy stát, že je budeš chtít brát vícekrát za den, aby sis udržel požadovaný účinek. Třeba si však dávat pozor na to, jak často nootropika bereš, protože předávkování může vést ke dvěma konkrétním nežádoucím účinkem:

Ke toleranci, při které si vlastně naše těla vybudují rezistenci vůči nootropickej sloučenině, což limituje její účinnost. Stejně jako alkohol nebo kofein má mnohem větší účinek při “nováček”, který ho berou poprvé, platí toto pravidlo i při Nootropika. To znamená, že uživatelé by se měli snažit regulovat svůj příjem nootropik, aby se vyvarovali vzniku tolerance (také viz Cykly níže).

Také byste měli vědět, co znamená jev nazývaný “období líbánek”: je to jev, kdy po několika prvotních dávkách fungují nootropika velmi dobře, avšak postupně jejich účinek klesá, protože si na ně tělo zvyká. Někteří si při tomto poklesu (při konci období líbánek), zvyšují dávky, aby znovu dosáhly plný účinek, avšak toto zvyšování s sebou nese i určitá rizika. Při dávkování třeba být velmi opatrný, protože se může stát, že překročíš doporučenou dávku. Pokud tolerance vzniká rychleji než je očekávané, vždy doporučujeme přerušit užívání nootropik, aby tvůj mozek získal čas na vyrovnání své chemie.

Závislost na nootropikach je podobná té na kofeinu a alkoholu, některé nootropika jsou návykové. Pokud jsou nootropika dlouhodobě brány ve vyšších než doporučených dávkách, náhlé ukončení jejich braní může způsobit nepříjemné abstinenční příznaky. Pokud někdy náhodou budeš pociťovat, že se u tebe tvoří závislost, doporučujeme ti pomalu snižovat dávku v intervalu několika dní. Obzvláště si třeba dávat pozor při Phenibute, jelikož ten je velmi snadné zneužívat vysokými dávkami.

c. Cyklení

Jako reakci na vznikající toleranci a závislost, zvyknou uživatelé nootropik uplatňovat metodu zvanou “cyklení”. To znamená, že střídají mezi různými Nootropikami pravidelně. Toto umožňuje uživatelům využívat účinků různých látek, zatímco neberou ani jednu dostatečně dlouho na to, aby si na ní vytvořily toleranci, nebodaj závislost. Například látku X můžeš brát 2 týdny, a pak ji vyměníš za látku Y, kterou budeš také brát 2 týdny. Tento cyklus opakuješ, a tím pádem si tvá neurochemie nikdy příliš nenavykneme na žádnou látku.

4. Jak vytěžit z nootropik co nejvíce?

a. Kombinace / Stacky

Kombinování znamená braní 2 nebo více nootropik najednou, čímž se zvýší jejich účinek. Kombinování nootropik se stalo oblíbeným z 2 důvodů:

Některé nootropika jsou látky, jejichž účinek je silnější, pokud se užívají kombinovaně, např .:

  • Racetamová kombinace: Racectamy (piracetam, aniracetam, fenylpiracetam a noopept) jsou známé svým skvělým fungováním v kombinaci. I přesto že všechny racetamy mají podobnou strukturu, každý z nich funguje jiným způsobem. To znamená, že kombinování např. piracetamu a noopeptu nebo aniracetamu s fenylpiracetamom může zesílit účinek obou.

Jiné nootropika se zase kombinují abys vzájemně snížily vedlejší účinky, např .:

  • Kofein a L-Theanin: kofein je známý stimulant bdělosti, ale také může způsobovat nervozitu a úzkost. Na rozdíl, L-Theanin je známé anxiolytikum, které nervozitu a úzkost snižuje, zatímco pozitivní účinky kofeinu neneguje. Kombinace kofeinu L-Teanínu je jednou z nejznámějších a nejefektivnějších kombinací.
  • Racetamy a cholin: aniracetam, piracetam, fenylracetam a noopept (který je racetamom podobný) mohou občas způsobovat bolesti hlavy. Má se za to, že je to způsobeno útratou přirozených zásob cholinu v mozku, který mozek používá při vytváření účinku nootropik. Doplňováním citicholínu se snižuje pravděpodobnost těchto bolestí.
  • Tianeptin a modafinil: tianeptin je efektivním posilovačem nálady, ale někdy může způsobit ospalost. Modafinil, na druhé straně, podporuje bdělost, která se dá použít jako jakási protiváha.

b. Nejlepší způsoby

Internet je plný rozličných názorů, které tvrdí jak nejlépe přistupovat k

nootropickým přípravkům a jak je užívat. Online poradenství má velmi širo

ký záběr, a vhodná forma užívání nootropik, která ti bude vyhovovat se může lišit od klasické normy. Předsudky stranou, některé způsoby užívání nootropik však zůstávají užitečnými, bez ohledu na okolnosti:

Udělej si svůj vlastní průzkum. Žádná příručka – včetně této – nemusí obsahovat všechny informace, které tě zajímají. Google je tvůj kamarád.

Dávej pozor na své chování. Mnohé nootropické účinky jsou nepatrné a mohou se zdát být nedosažitelné a zaznamenatelné introspektivně.

Nikdy neprekračuj doporučené nebo standardní dávkování. Pokud chceš experimentovat, vždy se poraď s kvalifikovaným a zkušeným expertem.

Než začneš nootropika kombinovat, zkus je samostatně. Pomůže ti to pochopit jako na tebe jednotlivé nootropika působí a které potřebuješ brát více nebo méně (nebo kterému se vyhnout pokud má na tebe nežádoucí účinky!).

Dávej si pozor na reakce s jakýmikoli drogami, léky nebo sloučeninami, které můžeš během užívání nootropik vzít. Pokud si nejsi jistý, poraď se se svým lékařem.

Dávej si pozor na toleranci. Pokud nootropika ztrácejí své účinky, nezvyšuj si dávku, ale raději si dej pauzu a nech svůj mozek aby se s nimi vyrovnal.

Dávej si pozor na závislost. Ačkoliv nootropika neobsahují žádné látky, na kterých by sis mohl vybudovat fyzickou závislost, možnost zlozvyku je reálná a nese určitá rizika. Pokud máš pocit, že začínáš být závislý, opatrně a pomalu snižuj svou dávku.

Zapamatuj si: nootropika nejsou náhradou zdravého a vyrovnaného životního stylu. Cvičení, pravidelný spánek a zdravé stravovací návyky jsou stále nejspolehlivější a nejefektivnější metodou zlepšení své mysli a dosažení duševního blahobytu.

5. Obecně mylné představy

I když jsou nootropika skutečně efektivní ve zlepšování kognitivních fukci, neudělají z tebe (bohužel) nadčlověka. Měl by si mít reálné očekávání, jinak se může stát, že budeš nechtěně zmatený – a můžeš promrhat jejich skutečné výhody.

I přesto, že účinky nootropik jsou citelné a spolehlivé, mohou být docela jemné. U některých látek se ti může stát, že nebudeš nic “cítit”, tedy alespoň ne takovým způsobem, jak “cítíš” alkohol nebo kofein. Místo toho, je dost možné že pocítíš značné změny ve svém chování: budeš schopen pracovat více, budeš nepřetržitě v dobré náladě, nebo se neunavíš tak rychle. Toto je jedním z důvodů, proč je dobré vyzkoušet na sobě účinky jednotlivých nootropik. Udělej si seznam věcí, které chceš udělat, měř si svůj pracovní čas, monitoruj svůj spánek, všímej si svou náladu a uvidíš ten rozdíl na vlastní oči.

Je také důležité si uvědomit, že nootropika nezmění to, kdo si. Káva také nezmění tvou osobnost jen proto, protože tě nakopla. Totéž platí i pro nootropika. Přemýšlej nad tím takto: představ si sám sebe ve své nejlepší kondici, když máš dobrou náladu, cítíš se produktivní a daří se ti plnit své povinnosti. Nootropika ti nezmění život, ale rozhodně ti pomohou mít takové dny častěji.

6. Kde začít

Základy máš tímto za sebou, tak co, potřebuješ nastartovat?

Doporučujeme ti tyto možnosti:

A. Použij náš Filtr produktů podle účinků: Místo toho aby ses toulal nespočetným množstvím informací online a snažil se zjistit co které nootropikum dělá, vytvořili jsme jednoduchý filtr, který ti pomůže najít požadované produkty podle účinku. Vše co je třeba udělat, je kliknout na účinky, o které máš zájem a náš vyhledávač ti automaticky ukáže, které produkty ti je přinesou.

B. Použij tuto příručku: Viz část 2: Proč lidé užívají nootropika a zjisti, jak nastartovat svůj mozek. Hledáš něco, co zlepší tvou produktivitu nebo ti pomůže učit se? A co tak zlepšit se v komunikaci s jinými, dosáhnout duševní blahobyt nebo nabrat motivaci na cvičení? Pro každý z těchto příkladů ti víme doporučit nejbezpečnější a nejspolehlivější produkty